Actualitat
Vés enrere
Projecte de llei per a l´erradicació de l´amiant
El passat 3 de desembre es va aprovar el projecte de llei per a l’erradicació de l’amiant. La llei, un cop aprovada definitivament, pretén accelerar la localització i la retirada, garantir la seguretat i la salut de les persones treballadores i de tota la ciutadania, promoure la col·laboració i l’actuació conjunta entre totes les administracions i sensibilitzar la ciutadania i les persones treballadores en relació amb els efectes nocius de l’amiant.
Entre els diferents aspectes que s’incorporen al projecte de llei, l’article 10 recull les obligacions dels administradors de finques i d’altres professionals. En aquest sentit s’indica que els administradors de finques i altres professionals, per raó del seu exercici professional, tenen les obligacions següents en relació amb els immobles sobre els que exerceixin la seva activitat professional:
- Comunicar la presència de MCA en els elements mobles o immobles als propietaris dels habitatges de les finques que gestionen i als òrgans responsables del Cens català regulat en aquesta Llei.
- Vetllar perquè els propietaris dels habitatges o els immobles lliurin un certificat de presència de MCA a la persona compradora o arrendatària de la seva propietat, així com assistir-los en la tramitació del certificat esmentat.
- Informar als propietaris dels habitatges de les finques sobre els ajuts i subvencions convocats per l’Administració pública en relació amb la gestió i retirada de l’amiant.
- Col·laborar amb l’Administració pública competent en la difusió de protocols, guies i altres documents similars entre els propietaris dels habitatges de les finques corresponents.
- Col·laborar amb les tasques d’inspecció que es duguin a terme en els habitatges i en els edificis o instal·lacions.
En aquest sentit, les administracions públiques de Catalunya poden formalitzar els instruments de cooperació o la col·laboració amb els col·legis professionals i amb d’altres corporacions de dret públic o amb d’altres entitats representatives d’interessos empresarials, professionals i organitzacions sindicals més representatives.
L’article dinou incorpora el certificat de presència o d’absència d’amiant.
- El certificat serà el document específic que informarà sobre la presència o l’absència d’amiant en un immoble en el moment en què s’emet i dona compliment al deure d’informació establert a la Llei.
- El certificat s’haurà de lliurar quan s’efectuï la compravenda o lloguer d’un immoble, sens perjudici de la comprovació de les dades existents al Cens català de MCA.
Les característiques i la competència per a l’emissió del certificat s’han de desplegar reglamentàriament, en el termini d’un any, a comptar des de l’aprovació d’aquesta Llei.
El projecte de Llei incorporarà també la possibilitat que l’Administració de la Generalitat de Catalunya autoritzi, d’acord amb la normativa de procediment administratiu, empreses i professionals com a entitats col·laboradores. Les funcions serien:
- Diagnosi dels MCA identificats.
- Control i inspecció de les actuacions realitzades en la gestió dels MCA.
- Certificació de l’estat de situació de les instal·lacions en relació amb la existència dels MCA.
- Acreditació de la retirada efectiva dels MCA de les instal·lacions i la certificació de presència d’MCA.
Com hem indicat anteriorment, es fixa el termini d’un any a comptar des de l’aprovació de la Llei, per fer el desplegament reglamentari. El desplegament hauria d’incloure entre d’altres aspectes, els mitjans materials i personals de que han de disposar i els requisits de solvència tècnica i financera que han de complir les entitats, els requisits de formació necessària o la formació necessària i específica que ha d’haver superat el personal de les entitats.